Mindstyle

4 tips voor een beetje Me-time

We kennen het als moeder zijn allemaal wel denk ik. Kijk, we houden allemaal superveel van ons knappe kroost maar soms heb je ook gewoon even een moment voor jezelf nodig. Dit soort gevoelens. Hieronder deel ik wat tips met je om te laten zien dat deze tijd voor jezelf echt wel heel belangrijk is en hoe je hem zo goed mogelijk kunt benutten.

Sinds ik moeder ben merk ik pas hoe luxe vrije tijd was en daar klaagde ik soms dat ik het ‘druk’ had.. Geen idee meer waarmee. Kijk ik geef toe dat we natuurlijk zelf voor onze knappe bink hebben gekozen en ik daar ook echt zielsgelukkig van word, maar moeders zijn ook maar gewone mensen die af en toe toch echt een off day kunnen hebben. Vermoeidheid kan hier ook een grote rol bij spelen. Wat ik vooral bij mezelf merkte was dat ik dan uitkeek naar de avond, wanneer mijn moppie in zijn bedje lag en ik wat me-time wilde pakken om mijn batterij weer op te laden, maar wat ik sinds ik mama ben elke keer weer leer is dat je zelfs dit moet plannen. ‘Een avondje niks’ werkt voor mij persoonlijk dus niet. Hieronder heb ik dus wat tips die ik met je deel om deze belangrijke tijd voor jezelf te nemen.

Tip 1: Plan waar je behoefte aan hebt

Deze tekst klinkt zo lekker makkelijk maar ik merk dat dit echt werkt. Meestal weet ik halverwege de dag wel dat ik een off day heb. Alles gaat bijvoorbeeld mis, ik hang in een negatieve flow en dus gaat alles al negatief. Als ik dit dan in de middag al opmerk en ik heb in de avond geen afspraken staan dan bedenk ik me waar ik het allermeeste behoefte aan heb om uit deze sfeer te komen. Soms kan dat een warm bad zijn, soms een leuke film of een fijn boek. Ook dit ga ik dan alvast uitzoeken om uren netflixen zonder resultaat te voorkomen.

Tip 2: Geef duidelijk aan wat je wilt

Onze mannen zijn schatten die vaak de beste bedoelingen hebben. Wij als vrouwen verwachten soms dat onze man net als in de film op zo’n moment haarfijn aanvoelt  waar wij behoefte aan hebben. Helaas werkt dit vaak in de praktijk niet zo. Dit geld overigens niet alleen voor je man maar voor iedereen die dichtbij je staat. Het is niet makkelijk maar om eigen frustratie te voorkomen is het soms beter om gewoon duidelijk aan de ander aan te geven wat je nodig hebt. Wil je even geen kinderen naar bed brengen, vraag dit dan duidelijk aan je man en zorg dat je het dan ook echt even helemaal aan hem overlaat (incl een natte badkamer van het spetteren) Heb je behoefte aan een knuffel geef dit gewoon eerlijk aan. Misschien wil je gewoon even je ei kwijt bij je vriendin, zeg dan van te voren dat je belt of langs komt om even alle negativiteit van je af te spuien en dat je misschien niet helemaal redelijk bent dan weet zij ook genoeg en kan zij je het luisterende oor bieden wat jij op dat moment nodig hebt.

Tip 3: Mediteer

In een ander artikel ga ik hier wat dieper op in omdat het vaak toch nog word afgedaan als iets zweverigs. Dit is absoluut niet wat meditatie is. Voor mij persoonlijk schept het ruimte in mijn soms overvolle hoofd.  Ik heb bijvoorbeeld veel meer geduld gekregen (best fijn met een peuter van 2) en ik kan veel sneller uit de negativiteit stappen zodra ik gemediteerd heb. Ik kan dit zelf nog niet zonder een begeleidend filmpje maar daar zijn er een heleboel van op Youtube. Vaak kost het maar minimaal 5 minuten en dit kun je zelf naar wens uitbreiden. Ik doe dit sinds kort voordat ik ga slapen en voor mij werkt dit erg ontspannend.

Tip 4: Weg met je telefoon

Als je zo’n moment voor jezelf inplant doe je dat omdat je deze tijd even hard nodig hebt. Je telefoon kan enorm afleiden en dan heb ik het met name over Social Media. Ik kan daar zelf erg gevoelig voor zijn als ik niet helemaal lekker in mijn vel zit. Zorg dat je daarom niet afgeleid kan worden en jezelf nog meer vult met nutteloze informatie.

De laatste en misschien wel de belangrijkste tip die ik je mee wil geven is ‘gun jezelf deze tijd ook echt’. Ik voelde me voorheen overal schuldig over als ik tijd voor mezelf nam, dus nam ik die ook nooit. Je bent moeder, vrouw, vriendin en collega en dit kun je op je best zijn als jij lekker in je vel zit!

Ik hoop dat je iets met mijn tips kunt, mocht je zelf nog een gouden tip hebben laat het uiteraard weten. Geniet van je me-time!

 

Liefs Cheryl

 

Please follow and like us:
No Comments
Previous Post
09/04/2017
Next Post
09/04/2017

Reageer op dit artikel

Laat als eerste een reactie achter.

Abonneren op
avatar
wpDiscuz

Enjoy this blog? Please spread the word :)