Mindstyle

5 Tips om je te helpen tijdens een rotdag!

We hebben er allemaal wel eens last van. Soms is het een dag, soms is het een week maar soms ook een langere tijd. Rotdagen! Dagen waarop je je niet lekker in je vel voelt, chagrijnig bent, je misschien boos voelt of gewoon ontzettend verdrietig. Dit is hartstikke normaal en iedereen heeft hier vast wel last van, ook bij mensen bij wie het altijd voor de wind lijkt te gaan. Wat is mijn ervaring met zo’n dag en wat zijn mijn persoonlijke tips om hiermee om te gaan.

Tip 1 Accepteer!

Voorheen verzette ik mij hevig tegen een rotdag. Dan liep ik maar op mezelf te vloeken en ontzettende weerstand te bieden tegen zo’n dag. ‘Kom op cher, niet zo negatief’, of ‘zie je nou hoe dramatisch je doet’. Ook ging ik mezelf lopen opjagen om juist boven mijn rotdag te staan met als gevolg dat het alleen maar erger werd. Inmiddels werkt het voor mij heel goed om zo’n dag gewoon te accepteren. Accepteer dat je een rotdag hebt en dat dit nu even eenmaal zo is. Sinds ik dit toepas ben ik er ook veel sneller vanaf. Ik luister naar mijn gevoel wat ik op zo’n dag nodig heb en probeer mezelf aardig te behandelen, net zoals ik iemand anders zou behandelen die een rotdag heeft en even wat aandacht nodig heeft. Hoe meer je je verzet en hoe meer je jezelf naar beneden haalt hoe langer je ermee rond blijft lopen. Accepteren is echt voor mij de sleutel om dit gevoel weer snel te laten verdwijnen.

Tip 2 Schrijf

Wat mij ook enorm helpt is dan mijn dagboek te pakken. Ik begin gewoon met schrijven waarvan ik denk dat het mij dwars zit of waar ik tegen aan loop. Soms heb ik er meerdere dagen voor nodig en soms is het in een moment al duidelijk waar mijn ‘blokkade’ zit. Het klinkt misschien een beetje suf maar probeer het maar eens, het zal je verbazen wat er soms aan het einde van het verhaal uit komt rollen. Het kan soms heel iets anders zijn dan waar je dacht waar je mee zat. Dit werkt voor mij goed omdat ik dan ruimte schep in mijn hoofd en weet waar de blokkade nu zit zodat ik dit kan oplossen of kan accepteren.

Tip 3 Pamper jezelf

Stel er komt een goede vriendin van jou naar je toe met het verhaal dat ze zich niet oké voelt. Wat doe je dan, dan bied je een luisterend oor, geeft liefdevolle adviezen en wie weet neem je een fijn magazine of een stuk chocolade voor haar mee. Waarom zou je op zo’n dag jezelf ook niet zo behandelen? Koop een leuk tijdschrift, neem dat glas wijn of die enorme reep chocola en geniet er gewoon even van. Ontspan ga lekker in bad en probeer als je de kans hebt een extra dutje te doen. Probeer te voelen waar jij op dat moment behoefte aan hebt.

Tip 4 Ga jezelf afleiden

Als zo’n dag meerdere dagen duurt dan kun je jezelf natuurlijk blijven pamperen maar grote kans dat je je daarna weer druk gaat maken over die extra kilo wat je bent aangekomen van al dat gesnoep. Herpak jezelf dan en probeer jezelf af te leiden. Ga lekker even naar buiten. Er word niet voor niks gezegd dat de natuur de grote heelmeester is dus haal lekker een frisse neus in het bos, of probeer je op je werk te focussen zonder dat je je laat afleiden door je gedachtes. Zodra je dat merkt roep je jezelf een halt toe en ga je weer terug naar je werk/hobby. Een stukje mindfullness training. Spreek af met vrienden of vriendinnen die een positieve energie hebben of zoek een inspirerende podcast of filmpje op Youtube die jou op andere gedachtes kan brengen.

Tip 5 Slaap

Persoonlijk kan ik erg slecht tegen een tijdje weinig slaap. Ja precies best een uitdaging met een 2e baby op komst en een peuter die nog regelmatig wakker word. Ik probeer dan ook vaak lekker vroeg naar bed te gaan zo rond 21:30/22:00. Als het echt een drama is met slapen dan duik ik heel soms nog eerder maar niet standaard, dat vind ik niet gezellig voor Bas. Als Bas thuis is in het weekend dan probeer ik extra uurtjes slaap te pakken. Ik laat de zorg voor de kind(eren) even aan hem over en doe zelf even een dutje. Als je weinig slaap hebt ben je sneller prikkelbaar en is alles ook veel sneller negatief. Tenminste dat merk ik bij mezelf. Probeer voor jezelf uit te vinden hoe jij het beste wat extra slaap kunt pakken en doe dit ook. Al doe je dit een paar dagen je zal zien dat je je veel sneller beter voelt.

Dit waren mijn persoonlijke tips om mezelf uit een rotdag(en) te helpen. Wat doe jij op zo’n dag om jezelf sneller weer beter te voelen?

Veel Liefs Cheryl

Please follow and like us:
No Comments
Previous Post
09/08/2017
Next Post
09/08/2017

Reageer op dit artikel

Laat als eerste een reactie achter.

Abonneren op
avatar
wpDiscuz

Enjoy this blog? Please spread the word :)