Tips

Boekreview: Oprah Winfrey ‘Wat ik zeker weet’

Ik houd van lezen, sterker nog ik moet lezen. Ik vind het heerlijk om te doen en ik leer er ook ontzettend veel van. Mijn 2 jongens heb ik inmiddels aangemeld bij onze bibliotheek en heb mezelf ook een abonnement verschaft! Topkeus al zeg ik het zelf. Als ik 2 boeken zou moeten kopen heb ik mijn let op.. jaar abonnement prijs .. er al uit! Ik lees dus nu veel meer dan ik al deed en ook omdat ik een leentermijn van 3 weken heb zit er ook enige druk achter waardoor ik er nu ook echt tijd voor maak. Op dit moment probeer ik altijd een boek mee te nemen waar ik ‘zen’ van word. Meestal zijn dit boeken waar ik denk dat ik enorm veel van opsteek en die passen bij struggles waar ik op dat moment mee kamp of iets waar ik behoefte aan heb. Het leek me tof om een review van deze boeken te maken, so here we go!

Oprah Winfrey ‘Wat ik zeker weet’

Waar gaat het boek over?

Dit boek is een verzameling van Columns die Oprah schreef voor haar eigen tijdschrift ‘O’. Deze reeks begon ze nadat ze met haar mond vol tanden stond tijdens een live televisie interview met de inmiddels overleden filmcriticus van de Chicago Sun ‘Gene Siskel’ met de vraag ‘wat weet jij eigenlijk zeker met betrekking tot jezelf, je leven, maakt niet uit alles..’ Het is een privéboek van Oprah’s persoonlijke openbaringen en visies op zaken die zij ‘zeker weet’. Het boek is opgedeeld in een aantal categorieën: vreugde, veerkracht, verbondenheid, dankbaarheid, mogelijkheid, eerbied, helderheid, macht.

In elk onderdeel deelt Oprah een persoonlijk verhaal waarin zij je meeneemt in haar situatie, haar gevoelens, haar struggles, haar emoties enz waarin ze met je deelt hoe ze tot deze openbaring is gekomen.

‘Wat ik zeker weet:
Je reis begint met de keuze
om op te staan, eropuit te
gaan en ten volle te leven.’
—-
Oprah Winfrey

Waarom koos ik voor dit boek?

Ten eerste vind ik Oprah Winfrey een mega inspirerende vrouw. De onderwerpen de zijn behandelde in haar talkshow waren niet alledaags en ik vind het dan ook oprecht jammer dat van alle 100 herhalingen op tv deze talkshow amper herhaalt word. Toen ik dus weer eens een halve zaterdagochtend in de bieb rond liep te struinen en mijn oog viel op dit boek, nee op de vrouw die ermee in haar handen stond en hem uiteindelijk weer op de plank neerlag, was het vrij logisch dat ik hem meteen meepakte alsof mijn leven er vanaf hing.

Wat vond ik ervan?

Op zondagavond zat ik lekker op de bank met mijn glas rode wijn en Oprah. Die avond was ik al op de helft zo makkelijk en fijn leest het boek weg. Dat gebeurd me niet altijd met dit soort boeken, soms duurt het wel even voordat ik erin kom of snap wat ik nou eigenlijk moet snappen. Het zijn eigenlijk vrij korte stukjes met iedere keer een anekdote uit Oprah’s persoonlijke leven waarin ze dan schrijft wat haar zo dankbaar maakte of wat haar zoveel vreugde bezorgde (ligt aan het onderwerp waar je leest). Het leuke en inspirerende aan dit boek vind ik dat het eigenlijk kip simpele voorbeelden zijn van het dankbaar zijn voor een moment met goede vriendinnen of verrukkelijk eten.Dit inspireert om naar je eigen leven te kijken en hoe dankbaar je voor kleine momenten kunt zijn. De wijsheid die ze hiermee opgedaan heeft is simpelweg voor mijzelf pas een openbaring wat voor krachtige inspirerende vrouw dit is. Ik begrijp inmiddels heel goed waarom zoveel vrouwen Oprah als voorbeeld hebben. Tijdens het lezen voel je haar emotie en worstelingen met situaties maar ook hoe ze het genietende gevoel van dingen vasthoud. Ik zal een voorbeeld uit het boek. Dit is zijn een paar regels uit het onderwerp dankbaarheid: “Wat wel uitmaakt is hoeveel van jezelf je in het geven legt, zodat als het cadeau er niet meer is, jouw geest blijft hangen. Mijn vriendin Geneviéve liet eens een schaal felgele citroenen met de takjes en bladeren er nog aan, versgeplukt uit haar achtertuin, achter op mijn stoep met een prachtig groen lint erom en een briefje waar ‘Goedemorgen’ op stond. Het zag er in zijn eenvoud allemaal zo mooi uit, dat ik lang nadat de citroenen waren verschrompeld de geest van het geschenk nog voelde, elke keer dat ik langs de plek kwam waar de schaal was neergezet. Nu heb ik altijd een schaal met citroenen staan om me aan die ‘Goedemorgen’ te herinneren. Dit vond ik voor mezelf dus een openbaring want inderdaad hoe simpel kan het zijn om een enorm fijn moment in ere te houden door zoiets gewoon te blijven herhalen om jezelf vaak genoeg dit fijne moment te laten herbeleven.
Ik kreeg door de persoonlijke verhalen uit haar jeugd waarin ze openhartig is over bijvoorbeeld haar jeugd, haar worsteling met haar gewicht, het seksueel misbruik of het racisme uit die tijd, het idee de persoon achter Dé Oprah Winfrey te leren kennen. Ik vind het ontzettend knap hoe zij zo dicht bij zichzelf is gebleven door wat zij allemaal heeft meegemaakt, hoe ze kan reflecteren naar zichzelf en enorm veel wijsheid met zich meedraagt.

Komt dit boek in mijn collectie?

Ik heb dit boek in een ruk uitgelezen en boeken waar ik echt wat van heb opgestoken of waarvan ik denk dat ik deze vaker zou willen lezen schaf ik uiteindelijk aan omdat ik weet dat dit boek het waard is om aan mijn eigen toffe verzamelde collectie toe te voegen. Ik denk dat als ik even een dip heb of moeite heb met het moois van kleine dingen inzien dit boek een fijne aanwinst is. Ook omdat het zo lekker makkelijk weg leest.

Please follow and like us: